Saturday 31 December 2011

Doa Qunut Dalam Solat Subuh

suatu hari ni sayaaku buka MukaBuku. jadi aku terbaca satu status dari 1 person ni. dia mention ni... pelbagai komen dari viewer... jadi, saya sebagai orang islam, nak berkongsi ilmu info yang berkaitan.... sekira ada kesalahan, diminta komen dan beri pandangan...  ^_^... 

Nabi Muhammad (saw) berkata: "Ballighu 'Annīwalau ayah .." (بلغوا عني ولو آية) yang bermaksud: menyampaikan dari saya walaupun sepotong ayat. Hadis ini sahih, diriwayatkan oleh Bukhari dari Ibn 'Amr(Hadis no 2838....)




dr muka buku
jadi ini penjelasan dari ustaz... sila baca dan fahami... jangan nak menunding jari dan memalukan diri dan agama serta bangsa.... ingat, islam itu indah... ^_^ ikut apa yang disuruh,tinggal apa yang dilarang.... tunaikan kewajipan... :)


 Di dalam mazhab Syafie qunut bukanlah rukun bagi solat tetapi sunat mua'kad.
Doa qunut ada tiga jenis. Pertama ialah doa Qunut Nazilah, iaitu doa yang dibacakan setelah ruku' (i'tidal) pada rakaat terakhir solat. Hukumnya sunnah haiat (kalau lupa tertingal tidak disunatkan bersujud sahwi). Qunut Nazilah dilaksanakan kerana ada peristiwa (mushibah) yang menimpa, seperti serangan rejim zionis ke atas gaza baru-baru ni, bencana alam, penyakit pendamic, dan lainnya.

Qunut Nazilah ini mencontohi Rasulullah SAW Yang memanjatkan doa Qunut Nazilah selama satu bulan atas mushibah terbunuhnya qurra' (para sahabat Nabi SAW yang hafal al Qur'an) di sumur Ma'unah. Juga diriwayatkan dari Abi Hurairah ra. bahwa "Rasulullah SAW kalau hendak mendoakan untuk kebaikan seseorang atau doa atas kejahatan seseorang, maka baginda baca doa qunut setelah ruku' " (HR. Bukhori dan Ahmad).

Kedua, qunut solat witir. Menurut pengikut Imam Abu Hanifah (hanafiyah) qunut witir dilakukan dirakaat yang ketiga sebelum ruku' pada setiap solat sunnah. Menurut pengikut Imam Ahmad bin Hambal (hanabilah) qunut witir dilakukan setelah ruku'. Menurut Pengikut Imam Syafi' (syafi'iyyah) qunut witir dilakukan pada akhir shalat witir setelah ruku' pada separuh kedua bulan Ramadhan. Akan tetapi menurut pengikut Imam Malik qunut witir tidak disunnahkan.

Ketiga, doa qunut pada raka'at kedua solat Subuh. Menurut pengikut Imam Abu Hanifah dan Imam Ahmad doa qunut solat Subuh hukumnya tidak disunnahkan kerana hadis Nabi SAW bahawa ia pernah melakukan doa qunut pada saat solat Fajar selama sebulan telah dihapus (mansuh) dengan ijma' sebagaimana diriwayatkan oleh Ibnu Mas'ud:

"Diriwayatkan oleh Ibn Mas'ud: Bahawa Nabi SAW telah melakukan doa qunut selama satu bulan untuk mendoakan atas orang-orang Arab yang masih hidup, kemudian Nabi SAW meninggalkannya."
 (HR. Muslim)

Menurut pengikut Imam Malik
(Malikiyyah) doa qunut solat Subuh hukumnya sunnah tetapi disyaratkan pelahan saja (sirr). Begitu juga menurut Syafi'iyyah hukumnya sunnah ab'ad (kalau lupa tertinggal disunatkan sujud sahwi) dilakukan pada raka'at yang kedua shalat Shubuh. Sebab Rasulullah SAW ketika mengangkat kepala dari ruku' (iktidal) pada rakaat kedua shalat Shubuh beliau membaca qunut. Dan demikian itu "Rasulullah SAW lakukan sampai meninggal dunia (wafat)". (HR. Ahmad dan Abd Raziq) Imam Nawawi menerangkan dalam kitab Majmu'nya:

Dalam Madzhab kita (madzhab Syafi') disunnahkan membaca qunut dalam shalat Shubuh, baik kerana ada mushibah maupun tidak. Inilah pendapat majoriti ulama' salaf'
. (al-Majmu', juz 1 : 504)

Pendapat tentang bagaimana dua hadits tentang doa qunut pada sola
t Subuh yang tampak tidak sejalan. Cara kompromi untuk mendapat kesimpulan hukum (thariqatu al-jam'i wa al-taufiiq) dapat diuraikan, bahwa hadits Abu Mas'ud (dalil pendapat Hanafiyyah dan Hanabilah) menegaskan bahwa Nabi SAW telah melakukan qunut selama sebulan lalu meninggalkannya tidak secara tegas bahwa hadits tersebut melarang qunut solat Subuh setelah itu. Hanya menurut interpretasi ulama yang menyimpulkan bahwa qunut solat Subuh dihapus (mansukh) dan tidak perlu diamalkan oleh umat Muhammad SAW. Sedangkan hadits Anas bin Malik (dalil pendapat Malikiyyah dan Syafi'iyyah) menjelaskan bahwa Nabi SAW melakukan qunut solat Subuh dan terus melakukannya sampai baginda wafat.

Kesimpulannya, ketika interpretasi sebahagian ulama bertentangan dengan pendapat ulama lainnya dan makna teks tersurat (dzahirun nashs) hadits, maka yang ditetapkan (taqrir) adalah hukum yang sesuai dengan pendapat ulama yang berdasarkan teks tersurat hadis shahih. Jadi, hukum doa qunut pada solat Subuh adalah sunnah ab'adl, yakni ibadah sunnah yang jika lupa tertinggal mengerjakannya disunatkan melakukan sujud sahwi setelah duduk dan membaca tahiyat akhir sebelum salam.

 Tertinggal rukun wajib dalam sembahyang tidak memadai ditampung dengan sujud sahwi sahaja, wajib kita ulangi atau kembali dari tempat terlupa tadi dan disunatkan sujud sahwi sebelum salam.
 

Wallahu a'lam bi -shawab.

No comments:

Post a Comment