Sunday 11 December 2011

Asam pedas Ikan Jenahak


Asalamualaikum... hari ni aku rajin sikit nak bangun pagi... hahaha... kalau x, haram... huhuhu... pagi2 lagi aku dah kua dengan atok n wan aku pergi kampung, tengok kebun dan hasil tanaman.. maklumlah.. kebun jauh, buah2 pulak semakin masak.. jadi kene rajin pergi tengok, kalau x, hmm... beruk kepale hitam yang angkut!! so, aku singgah la pasar Johol, mane lah tau kot2 ade ikan baru n best2..hihi... fuuyoo..!! memang rezeki aku kot, ade ikan jenahak dan ikan KERAPU my peberet!!! beli lah sekor ikan jenahak, dan 2 ikan kerapu sederhana saiz... tau x macam ne rupe ikan jenahak? kerapu? 

haaa... ni ikan buruk ni lah ikan kerapu.. kalau masak stim or 3 rase, fuh... licin..hehe
(ehsan dari pakcik google)

ikan jenahak... jangan tersalah cakap ikan merah pulak yerk..huhu
(ehsan dari makcik google)

ok2 sambung balik... hehehe.... pastuh aku beli sekor ayam tuk stok freezer... hehe... 
halloo... i'm Mr Chicken.. nice too meet u..^_^
(ehsan dari Tok google)

sesampai je rumah, aku basuh dan mandikan ikan dan ayam aku beli tadi... sudah berseh aku simpan lah.. xkan masak semua kot!! huhu... pastu ak pun mulekan lah operasi memasak... errkk! lah..h nk masak ape? memandangkan semalam dah masak lau lomak lado api, hari ni aku masak asam pedas lah..hehehe.... 

ASAM PEDAS IKAN JENAHAK STYLE MELAKA... ^_^


Bahan2nye:

Bahan utama:
3 keping ikan jenahak (ikan lain pun boleh)

Bahan kisar:
1/2 bawang besar
3 ulas bawang putih
3 sudu cili giling
1 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
1/4 jintan manis
1/4 jintan putih
1/4 lada hitam
1 inci belacan bakar

Bahan tumisan:

1/2 bawang besar (dimayang halus)

1 batang serai di titik
6 biji kacang bendi
1 biji tomato di potong 8
1 tangkai daun kari
3 tangkai daun kesum
1 batang bunga kantan
1/5 halba
1/5 biji sawi
air asam jawa secukupnya
air secukupnya

caranya: 

  1. panaskan minyak secukupnya. tumis bahan kisar dan kacau elak hangus. 
  2. kemudian masukkan bahan tumis. kecuali kacang bendi. tumis hingga naik minyak dan wangi. 
  3. kemudian masukan air asam jawa, air secukupnya dan kacang bendi. biar mendidih. 
  4. kemudian, masukan ikan dan garam secukup rasa. biarkan hingga ikan masak. tutup api.
  5. boleh dihidang dengan nasi panas dan ikan masin goreng..

KACANG PANJANG GORENG TELUR



Bahan:
seikat kacang panjang (suke hati nk potong macam ne)
2 biji telur(pecahkan kuning telur)
1/5 sudu teh serbuk kunyit
bahan dimayang halus:
2 ulas bawang putih
1 ulas bawang merah 
1 biji cili merah
garam secukup rasa

caranya:
  1. panaskan minyak
  2. tumis bahan hirisan hingga wangi
  3. kemudian masukkan kacang panjang. goreng sekejap.
  4. kemudian masukan serbuk kunyit. kacau lagi.
  5. kemudian masukan telur. biarkan telur sedikit masak. 
  6. kemudian kacau dan masukkan garam secukup rasa.
  7. boleh dihidang dengan nasi panas.
SELAMAT MENCUBA! ^_^

hmm... dah habis merapu? JOM!! MAKAN!!! hehehe... 
Bon apetite (errkk betul ke? haarrgghh bantai..hehehe)

No comments:

Post a Comment