Monday 19 December 2011

Laksa Nyonya My Style ^_^

hi, hari ni aku masak menu permintaan wan aku.. dah lama dia dok mintak aku buat, so, today  aku buat lah...hehehe... pagi2 aku dok servey2 resipi kt internet banyak yang tak sama, aku amek ciput2 kt link ni http://www.grouprecipes.com/7109/nonya-laksa.html so aku try and error... the result..... THE BOOM!!! Sedap sgt! wan n atok makan licin... hehehe.... nk tau ape yang aku campak? hehehe

LAKSA NYONYA MELAKA

Bahan2:

1 paket mehun atau mee laksa aku pakai mee laksa
300g udang segar
500ml santan pekat
50g bebola ikan
50gm kek ikan
100g kerang yang telah dcelur dan dibuang kulit  cengkerang
200g sotong segar
200g dada ayam
1 batang timun dihiris2
100g taugeh dibuang ekor dan dicelur
beberapa biji limau kasturi/nipis dibelah dua
2 biji cili merah dihiris
50ml air asam jawa
3 tangkai daun kesum
10g udang kering(rendamkan hingga kembang)
garam gula secukup rasa
bahan2 kisar halus:
1 labu bawang putih
10 biji bawang merah
80g cili giling
1 inci halia
1 1/2 inci lengkuas
1 inci kunyit
1 batang serai
3 ulas buah keras
2 sudu camca belacan

cara2 memasak:

1. celur udang dalam 750ml air hingga separuh masak.
2. kemudian tos udang. kopek kulit udang dan asingkan.
3. boleh rebus dada ayam dalam air rebusan yang sama hingga masak. air rebusan ni digunakan untuk buat stok kuah. tos ayam. biarkan sejuk. bila dah sejuk carik2 isi ayam dan asingkan.
4. panaskan minyak dalam periuk lain. tumis bahan kisar hingga wangi.
5. kemudian, masukan udang kering. tumis lagi 10 minit.
6. kemudian tuangkan stok air rebusan udang ke dalam periuk tumisan. masuk kan daun kesum dan air asam jawa. biarkan mendidih dengan api perlahan.
7. masukkan udang yang telah direbus, sotong yang telah di potong kecil, kek ikan yang telah dihiris, bebola ikan yang telah dibelah dua. biarkan mendidih dan masak hingga bahan2 tadi masak.
8. kemudian, masukkan santan pekat perlahan2 sambil kacau. masukkan garam dan gula secukup rasa. biarkan mendidih dengan api perlahan hingga timbul lapisan merah(minyak). kuah siap!
8. celur mee laksa hingga masak dan toskan.

cara penyediaan: ambil mee sebanyak mana suka kedalam mangkuk. kemudian, letak lah isi ayam, kerang, taugeh, timun, cili hiris, limau nipis kasturi atas mee.o curah kuah dan rencah atas mee... siap tuk dihidang.. ^_^


bile aku makan tadi, aku teringat rase dia same exactly mcm maggi laksa singapore! xcaye, ko beli bende alah tu, ko masak, ko rase... hihihi...
(ehsan dari pakcik google)
ha, ko beli, ko masak ko rase... same x... hihihi...
CHAW CINCAU!!!!
^_^


No comments:

Post a Comment