Thursday 16 June 2011

kerapu... oh kerapu... hehehe...

hi, lebih 2 minggu aku x update blog aku nih...huhuhu... maklum lah buzzy exam... ni aku dah secara sahnya telah menjadi tukang tanam anggur...hhahaha... fuh...! penat balik semalam xhilang lagi... pagi2 aku bagun tido dengar bunyi telipon.. angkat2 je xde suara... apakah? huhuhu... so, aku pown wt xtau... atok tipon hpon aku, tanye "kak, menu pe today?"... aiseh, aku gsok gigi pn blum... huhuuhu..."eerrrmmm... xtau lagi tok, ni tgh membelek2 ikan dalam freezer ni, anti kak masak lah pape yg terjumpe.."heheehe... atas permintaan wan, aku pown masak lah kerapu masak 3 rase...hehehe.... 
haa... ini lah rupenyer....hehehe...

  • Seekor ikan kerapu
  • 2 biji bawang putih - dicincang halus
  • 5 biji bawang merah - dicincang halus
  • 8 biji cili merah - dicincang halus (kalau suka pedas boleh gandakan cili ataupun guna cili api)
  • 2 biji tomato - dipotong dadu
  • 2 kerat nenas - di potong dadu
  • 1 biji limau kasturi - ambil jus je 
  • 1 sudu cili boh
  • 2 sudu sos tiram
  • 1 sudu sos ikan (xde pun xpe)
  • Sedikit daun ketumbar (hiasan)
  • 1 sudu besar tepung jagung
  • serbuk kunyit, garam, gula & serbuk perasa
  • minyak masak


Cara-cara

  1. Ikan dibersihkan dan dilumurkan dengan garam, serbuk kunyit & tepung jagung. Goreng ikan tersebut sehingga garing. Angkat & toskan.
  2. Panaskan minyak di dalam kuali dan masukkan bahan yg dicincang dan goreng sehingga naik bau dan garing.
  3. Kemudian, masukkan pula nenas.
  4. Masukkan tomato cincang, sos tiram, sos ikan, gula, garam, bahan perasa & tepung jagung yg telah dibancuh dgn air.
  5. Apabila sudah masak, tuang kuah tadi ke atas ikan dan hiaskan dengan daun ketumbar. 

cadagan hidangan: makan bersama nasi panah... yum2... sedap.. selamat menjamu selera...hehehe... atok dan wan makan sampai licin pinggan..hehe... tu tanda sedap..kehkehkeh...

No comments:

Post a Comment