Wednesday 20 July 2011

simple pasta...

hi semua... sudah sekian lama aku xupdate blog aku ni...huhuhu... minta maap lh yerk... sekarang ni aku kekeringan idea & aku kesibukan..cewwaahh... skema nyer!..hehehe... anyway, aku nk bg korang 1 menu spaghetti yg aku buat sendiri... (aku xtengok buku pn maen campak2 je..)
 ni gambo aku dah bedal 3 suap..huhuhu
bahan2:
spaghetti dalam 50 tangkai..(hahahaha... agak lawak ayat aku.. tapi seyes aku kire kot..)
udang segar 5 ketul
telur 1 biji(goreng mate kobau)
bawng merah 1 biji(cincang)
bawang putih 3 biji(cincang)
halia muda besar seruas ibu jari(cincang)
cili boh 1 sudu makan (nak lagi pedas tambah lagi)
sos tiram 1 sudu makan
sos tomato 1 sudu makan
gula 1 sudu teh
madu 1 sudu teh
garam secukup rase
minyak kasak 1 sudu makan
sayur kacang panjang 1 helai kot ( nak pakai kacang buncis pun boleh)(suka sayur tambah banyak)
carrot (panjang jari telunjuk)(dadu atau hiris)
serbuk black paper(1/2 sudu teh)

cara-cara masak

jerang air 1/3 periuk dengan secubit garam kasar dan minyak masak. bila air dah mengelegak, masukkan spaghetti rebus hingga masak.
Panas kan kuali, masukkn minyak. dah panas tumis cili boh sampai agak masak & kerinting.
kemudian masukkan bawang putih, bawang merah, halia. gorng sampai wangi, pastu masukkan (1/4) cawan air masak. masikkan sos tiram, sos tomato, madu, gula, garam, sayur, udang, garam dan serbuk black paper. jerang sampai kuah pekat sikit... bila spaghetti dah masak, masik kan dia kt kuah yang dah buat tadi. kacau kasi sebati dalam mase 3 minit, balance kan rase. dah siap!! boleh makan... hehehe... aku makan sedap je... korang pandai2 lah bege yerk..hehehe... selamat mencube... :) 


No comments:

Post a Comment